Webináře
Jak pracovat s chybami z pohledu hráče a z pohledu trenéra? Zjistíte to na webináři Viktora Kusteina!
Českomoravský svaz hokejbalu pokračuje v sérii nesmírně zajímavých a přínosných webinářů nejen pro trenéry, ale i hráče a jejich rodiče. Na konci května se uskuteční webinář, jenž se zaměří na fixní a růstové myšlení ve sportu. Školení si vezme pod taktovku mentální kouč Mgr. Viktor Kustein.
Psychologie je nedílnou a nesmírně důležitou součástí každého sportovního odvětví, ale ještě donedávna na něj nebyl kladen takový důraz. To se ale postupem času mění a důkazem toho budiž webinář na téma „Fixní a růstové myšlení ve sportu“. Mgr. Viktor Kustein prozradí všem účastníkům online školení, jak pracovat s chybami z pohledu hráče a pohledu trenéra.
>>PŘIHLÁŠKA NA WEBINÁŘ<<
Webinář je vhodný i pro rodiče mladých sportovců, nepochybuje Viktor Kustein
28. května se uskuteční webinář pod Vaší taktovkou na téma: Fixní a růstové myšlení ve sportu. Na co vše se mohou hokejbaloví trenéři těšit a je webinář vhodný pro kouče všech věkových kategorií?
Seminář je určitě vhodný pro kouče všech věkových kategorií, ale i pro rodiče mladých sportovců. Celé téma totiž vychází z výzkumu americké psycholožky Carol Dweckové, která se primárně soustředí na to, jak komunikace s dětmi při výchově ovlivňuje nastavení dětí při zvládání složitých životních situaci. Toto dlouhodobě pěstované nastavení myšlení potom z velké míry ovlivňuje úspěchy a kariéru těchto dětí. Ať už sportovní, pracovní nebo vztahové. Já osobně se snažím tyto poznatky dlouhá léta aplikovat při koučovaní zejména mladých sportovců, ale i při výchově svého dítěte. Nicméně i změny komunikace při koučování dospělých atletů dokáží divy, byť v této kategorii je to už nepoměrně těžší, protože hráči si v sobě nesou hluboce zakořeněná schémata komunikace a nastavení mysli právě z výchovy svých rodičů, učitelů a předchozích trenérů. Není ale nemožné to změnit, stojí to nicméně větší úsilí.
Většina lidských vlastností a charakteristik není vrozená, ale naučená
Každý děláme chyby, včetně trenérů a hráčů... Jak ale reagovat na „agresivní“ osobnost hráče, který dokáže svého trenéra „pokárat“ při vysvětlování cvičení, že například udělal chybu?
To je velice dobrá otázka k tématu. Už zaškatulkování hráče jako toho s „agresivní“ povahou je vlastně problém. Ona agresivita pravděpodobně vznikla někde dříve právě tím, že rodiče, trenéři, spoluhráči nebo učitelé takového člověka zaškatulkovali jako toho problémového. Pokud člověk celý život přijímá informace o tom, že je agresivní (nebo že je chytrý, hloupý, cholerik, extrovert, blíženec nebo kozoroh), dostane se do nastavení mysli, ve kterém začne věřit, že tato jedna vlastnost je neoddělitelnou, a hlavně nezměnitelnou součástí jeho osobnosti. Mnoho situací řeší potom v souladu s touto nálepkou a věří, že tato jeho vlastnost je nezměnitelná. Často používá svou škatulku i jako výmluvu („dělá mi problém navazovat vztahy, protože jsem introvert“, „často vybuchnu, protože jsem cholerik“). Dwecková, ale i další psychologové naopak ukazují, že většina lidských vlastností a charakteristik není vrozená, ale naučená. Jejich metody potom cílí na to vhodnou komunikací naučit lidi brát svoje charakteristiky jako změnitelné a vyvolat v nich touhu je kvůli dosahování životních cílů měnit a pracovat na sobě. Čili na tu otázku výše není jednoduchá odpověď a určitě žádné okamžité řešení.
Jak se v tu chvíli z pohledu trenéra zachovat, aby neztratil „respekt“?
Spíš pomůže dlouhodobější změna stylu komunikace s hráčem, snaha pochopit, jak jeho charakteristické chování vzniká a společné hledání cest změny k lepšímu. Tím se zachová i respekt trenéra, protože nebude dalším v řadě, který hráče zařadí do jemu známé škatulky.
Jakými slovy byste pozval naše trenéry, ale třeba i rodiče a hráče k účasti na webináři?
Ať už jste trenéři, učitelé, rodiče, hráči nebo vše dohromady, určitě přijďte. Získané informace se vám v těchto rolích určitě budou hodit a věřím, že se na některé jevy, na které narážíte při výchově sportovců, dětí nebo při zlepšování sami sebe, začnete dívat jinou optikou.